Gå til hovedinnhold

Egenvurdering, 5.oktober

Etter noen vår- og sommermåneder med temmelig konstant skriving på denne bloggen, har tempoet gått noe ned de siste par månedene. Det er det sikkert mange årsaker til.

I stedet for et fullverdig innlegg vil jeg har bare drøfte noen av de temaene som dette arbeidet har fått meg til å fundere på. Om jeg ikke har endret mening om alle disse temaene i løpet av det siste året, så har jeg i alle fall innsett at de er mer viktige enn jeg tidligere trodde, og et slikt endret perspektiv har fått meg til å se på hele skoledebatten litt annerledes. 

Jeg legger også ved noen lenker til tidligere innlegg som på forskjellig vis har drøftet disse tema, ofte i langt mer utførlig form. 

Kilde: Eget bilde


Et slag for mer lært kunnskapsløshet 

Mye av det jeg tenker om dagens skole og læringssyn har jeg allerede skrevet om i et eller annet innlegg. Det blir mer og mer tydelig for meg at litt av problemet i samtaler om slike tema er at vi tar litt for mye for gitt, vi antar at våre antakelser er riktige, og det er vanskelig å bringe inn nye tema og spørsmål. 

Jeg har gjentatt i det evinnelige at "jeg vet ikke" burde langt lettere å si, for det virker nesten som syre på fastlåste samtaler og forestillinger. Ved å slutte å late som at vi vet så mye (noe vi delvis blir programmert til å gjøre i skolen, nok en kjepphest her på bloggen) så øker vi sjansen for å faktisk vite mer i fremtiden. 

Relaterte innlegg:

Debatt og identitet

Jo mer man forsøker å tenke ordentlig gjennom diverse spørsmål og tema, jo mer innser man at det er vanskelig å ha en klar og tydelig posisjon. Litt etter litt har jeg innsett at det ikke er så farlig, vi trenger uansett ikke å ha en klar overbevisning for å delta i en samtale eller debatt. Jeg diskuterer uansett hele tiden med meg selv, det gjør vi alle, og da burde det ikke være nødvendig å plutselig fremstå som skråsikker og ferdigtenkt når man skal diskutere. 

I den grad vi ser for oss å delta i offentlige samtaler (noe ikke alle absolutt må gjøre, vi har alle forskjellige roller å spille), burde vi forsøke å unngå at argumenter og posisjoner blir en del av vår identitet, og vi burde snarere teste ut hvordan det føles å endre mening i full offentlighet, å innrømme at et argument ikke hang på greip. 

Siden det er uansett gjennom å argumentere dårlig at vi lærer å argumentere bedre, idet argumentet kolliderer mot virkelighetens konturer og folks forestillinger, dvs er enten feil eller uforståelig, så bør vi bare gyve løs på oppgaven med lite selvhøytidelighet. Selvironi kan vel være nyttig, så lenge ens innlegg og offentlige opptreden ikke blir altfor ironisk. Det ligger selvsagt en åpenbar verdi i å tørre å være seriøs, uten at man samtidig legger så altfor mye i dette, uten at man føler at man setter seg selv på spill. 

Hva om man kunne delta seriøst i debatter, på en ærlig og oppriktig måte, uten at man følte at man satte sin egen sosiale identitet på spill? Dvs at man ikke følte noe frykt for å ta feil eller argumentere dårlig, fordi om man skulle gjøre det, ja så endrer man bare mening tilsvarende. Eller, som John Maynard Keynes antakeligvis aldri formulerte det: "When the facts change, I change my mind. What do you do?" Det er vel ingen av oss som virkelig klarer å leve opp til dette, men det skal ikke hindre oss i å prøve. 

Relaterte innegg: 

Bloggskriving

Det er fortsatt en masse skole- og læringstema som jeg har fryktelig lyst til å arbeide med, å skrive mer om. Denne bloggen er jo først og fremst en slags notatblokk for egen tenking, og den tilbyr meg en mulighet til å få flere korreksjoner og innspill på mine tanker enn det å skrive i en privat notatblogg gjør. 

Forhåpentligvis hadde jeg skrevet disse tingene uansett, men at de blir lest av andre, og til og med oppleves nyttige og interessante, det er jo ekstra motiverende, og driver dette prosjektet videre. 

Jeg har også et visst håp om at den mengden tekst som etterhvert finnes her, kan fungere som en slags støtte idet jeg forsøker å omtale et nytt tema. Vi kan ikke alltid gjenta alle relevante poenger, og noen ganger er det nyttig å kunne referere til mer utførlige gjennomganger, eller relaterte poenger som kanskje gjør min posisjon mer forståelig. Etterhvert så opplever jeg faktisk at summen av alle disse innleggene begynner å gjenspeile endel av mine grunnleggende syn og verdier, og ikke bare som konstateringer av disse, men som argumenter man kan vurdere. 

Relaterte innlegg:

Brytekamp med forventningene

Våre forventninger til hvordan læring bør og skal foregå fremstår for meg som et viktig tema. Hvor kommer våre forventninger fra, og er de til hinder eller hjelp? Hvor mange av mange barns problemer i skolen kommer først og fremst av hvordan skolen er organisert, og hvordan forventningene til oss voksne rundt dem påvirker læringssituasjonen? Det er ikke noe galt med forventninger i seg selv, men det er for min del litt for mye som peker i retning av at vi har temmelig feilkalibrerte forventninger. 

Relaterte innlegg: 


Anbefalt lesing

Her er et par bøker og artikler som jeg har lest i det siste, med relasjon til tema på bloggen:

  • Kate Julian, "The Anxious Child, and the Crisis of Modern Parenting", The Atlantic, mai 2020 (lenke)
  • Jamie Holmes, Nonsense: The Power of Not Knowing, Crown Publishers, 2015
  • Sigrun Aasland, "Et spørsmål om tid", Dagsavisen, 20.juli 2020 (lenke)
  • Steven Sloman og Philip Fernbach, The Knowledge Illusion: The myth of individual thought and the power of collective wisdom, Pan Macmillan, 2017
  • Podkasten Nice White Parents, 5 episoder (lenke)

Vel, det er noen av mange tanker som har poppet opp de siste månedene. Om mulig så har all denne lesingen, skrivingen, og ikke minst alle de utvekslingene med andre interesserte som denne bloggen har muliggjort, bare gjort meg enda mer overbevist om at det er noe i denne kritikken av dagens skole og læringssyn. Jeg har ikke så mange svar, men jeg har i alle fall foreslått temmelig mange ting vi kan tenke gjennom, spørsmål vi kan stille oss, og ting som kan testes ut. Som i alle større prosjekter så er det ingen som har helt rett eller sitter på alle svarene, og enhver ny løsning bringer med seg nye problemer. 

Takk for gode innspill og samtaler så langt. 


-----------------------------

Som alltid, takk for at du leser. Ta gjerne kontakt om du har tilbakemeldinger, forbedringer, korreksjoner, kritikk. Særlig dette siste er velkomment, vi trenger alle mange runder og mange korreksjoner før argumenter som dette kommer opp på et nivå hvor de blir tilgjengelige og meningsfulle for mange mennesker. Send meg en epost på sandakerlars@gmail.com

Alle innleggene mine om skole er samlet og forsøkt kategorisert her.

Du kan også få nye innlegg fra bloggen sendt direkte til deg på epost: 
Trykk abonner øverst i høyre hjørnet. 

Her er lenken til alle artikler og bøker som jeg har benyttet meg av i arbeidet med bloggen

Populære innlegg fra denne bloggen

Kritikk av skolematematikken. Noen notater

I 2016 publiserte statsviter Andrew Hacker (f.1929) boken The Math Myth . Tittelen ser ut til å indikere at Hacker tar et steg bort fra sitt eget fagfelt. Men boken handler ikke om matematikk som sådan, men om hvordan matematikkfaget i skolen spiller en langt viktigere samfunnsrolle enn bare som fagformidling. Mange har innvendt at Hacker ikke er matematiker eller mattelærer, og at han kanskje burde bry seg om ting han kan mer om. Men boken handler altså ikke om selve mattefaget, men om hvordan vi som samfunn prioriterer og verdsetter matematikk, og hva slags aktiviteter barn og unge må fokusere på, om de skal komme inn på studier og konkurrere om ettertraktede arbeidsplasser.  Hackers opprinnelige kronikk fra 2012 i New York Times  fikk tittelen " Is Algebra Necessary? ", noe som åpenbart provoserte mange. Titler settes som kjent ofte av avisredaksjonen, og Hacker skriver at han helst ville ha kalt kronikken " How Much Mathematics Is Too Much? " (Hacker 2016, s.8)

Hjemmeundervisning og fellesskolen: en mulig fredelig sameksistens?

De siste ukene har jeg i mange samtaler her og der opplevd å forsvare to grupper, som er antatt å være svært ulike: De som ønsker å beskytte fellesskolen, og de som ønsker å forsvare retten til hjemmeundervisning.  Virker dette selvmotsigende? I mitt hode fremstår dette nesten som det stikk motsatte, som en naturlig konsekvens av det som begynner å bli en temmelig lang og intrikat tankerekke. Jeg skal forsøke å gi en liten kortversjon her.  Men først, en påminnelse: Det finnes alltid mange gode og dårlige argumenter for alle sider av de fleste saker, og enhver ærlig samtaledeltaker har egentlig en slags plikt til å argumentere mot dårlige argumenter, også der hvor disse tilsynelatende støtter ens egen posisjon. Vi bør også sørge for at det er plass for gode argumenter selv der hvis disse støtter opp under posisjoner du kanskje ikke er helt enig i.  Kilde: digitaltmuseum.no Så til saken: Kan man forsvare fellesskolen og hjemmeundervisning på en og samme tid? Ja, så absolutt, vil jeg si.

Leseferdigheter og tegneserier

Nylig ble siste runde med resultater fra PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) publisert. Norske 10-åringer viser en nedgang i leseferdigheter fra 2016. Jeg skal ikke diskutere denne undersøkelsen her (ser her for et fint blogginnlegg om de nyeste resultatene), men de gjør det fristende å tenke litt stort om leseferdigheter og leselyst.  Hvilke faktorer utenfor skolen er det som bidrar til å styrke eller svekke barns interesse for lesing og leseferdigheter?  Jeg skrev for en stund siden et langt innlegg om lesing, forståelse og relaterte tema , hvor et lite avsnitt handlet om tegneserier. Her er et par avsnitt fra det innlegget:  Mamma og pappa vokste opp på 50- og 60-tallet. På loftet i begge barndomshjem var det en tydelig fellesnevner: lass av tegneserier, fra Donald Duck & Co til Tempo. Det virker nesten som om etterkrigsgenerasjonen badet i tegneserier. Dessuten, tegneserier var kult, selv de kule gutta leste dem, og dette varte i flere tiår.  Store norske