Gå til hovedinnhold

Egenvurdering, 5.oktober

Etter noen vår- og sommermåneder med temmelig konstant skriving på denne bloggen, har tempoet gått noe ned de siste par månedene. Det er det sikkert mange årsaker til.

I stedet for et fullverdig innlegg vil jeg har bare drøfte noen av de temaene som dette arbeidet har fått meg til å fundere på. Om jeg ikke har endret mening om alle disse temaene i løpet av det siste året, så har jeg i alle fall innsett at de er mer viktige enn jeg tidligere trodde, og et slikt endret perspektiv har fått meg til å se på hele skoledebatten litt annerledes. 

Jeg legger også ved noen lenker til tidligere innlegg som på forskjellig vis har drøftet disse tema, ofte i langt mer utførlig form. 

Kilde: Eget bilde


Et slag for mer lært kunnskapsløshet 

Mye av det jeg tenker om dagens skole og læringssyn har jeg allerede skrevet om i et eller annet innlegg. Det blir mer og mer tydelig for meg at litt av problemet i samtaler om slike tema er at vi tar litt for mye for gitt, vi antar at våre antakelser er riktige, og det er vanskelig å bringe inn nye tema og spørsmål. 

Jeg har gjentatt i det evinnelige at "jeg vet ikke" burde langt lettere å si, for det virker nesten som syre på fastlåste samtaler og forestillinger. Ved å slutte å late som at vi vet så mye (noe vi delvis blir programmert til å gjøre i skolen, nok en kjepphest her på bloggen) så øker vi sjansen for å faktisk vite mer i fremtiden. 

Relaterte innlegg:

Debatt og identitet

Jo mer man forsøker å tenke ordentlig gjennom diverse spørsmål og tema, jo mer innser man at det er vanskelig å ha en klar og tydelig posisjon. Litt etter litt har jeg innsett at det ikke er så farlig, vi trenger uansett ikke å ha en klar overbevisning for å delta i en samtale eller debatt. Jeg diskuterer uansett hele tiden med meg selv, det gjør vi alle, og da burde det ikke være nødvendig å plutselig fremstå som skråsikker og ferdigtenkt når man skal diskutere. 

I den grad vi ser for oss å delta i offentlige samtaler (noe ikke alle absolutt må gjøre, vi har alle forskjellige roller å spille), burde vi forsøke å unngå at argumenter og posisjoner blir en del av vår identitet, og vi burde snarere teste ut hvordan det føles å endre mening i full offentlighet, å innrømme at et argument ikke hang på greip. 

Siden det er uansett gjennom å argumentere dårlig at vi lærer å argumentere bedre, idet argumentet kolliderer mot virkelighetens konturer og folks forestillinger, dvs er enten feil eller uforståelig, så bør vi bare gyve løs på oppgaven med lite selvhøytidelighet. Selvironi kan vel være nyttig, så lenge ens innlegg og offentlige opptreden ikke blir altfor ironisk. Det ligger selvsagt en åpenbar verdi i å tørre å være seriøs, uten at man samtidig legger så altfor mye i dette, uten at man føler at man setter seg selv på spill. 

Hva om man kunne delta seriøst i debatter, på en ærlig og oppriktig måte, uten at man følte at man satte sin egen sosiale identitet på spill? Dvs at man ikke følte noe frykt for å ta feil eller argumentere dårlig, fordi om man skulle gjøre det, ja så endrer man bare mening tilsvarende. Eller, som John Maynard Keynes antakeligvis aldri formulerte det: "When the facts change, I change my mind. What do you do?" Det er vel ingen av oss som virkelig klarer å leve opp til dette, men det skal ikke hindre oss i å prøve. 

Relaterte innegg: 

Bloggskriving

Det er fortsatt en masse skole- og læringstema som jeg har fryktelig lyst til å arbeide med, å skrive mer om. Denne bloggen er jo først og fremst en slags notatblokk for egen tenking, og den tilbyr meg en mulighet til å få flere korreksjoner og innspill på mine tanker enn det å skrive i en privat notatblogg gjør. 

Forhåpentligvis hadde jeg skrevet disse tingene uansett, men at de blir lest av andre, og til og med oppleves nyttige og interessante, det er jo ekstra motiverende, og driver dette prosjektet videre. 

Jeg har også et visst håp om at den mengden tekst som etterhvert finnes her, kan fungere som en slags støtte idet jeg forsøker å omtale et nytt tema. Vi kan ikke alltid gjenta alle relevante poenger, og noen ganger er det nyttig å kunne referere til mer utførlige gjennomganger, eller relaterte poenger som kanskje gjør min posisjon mer forståelig. Etterhvert så opplever jeg faktisk at summen av alle disse innleggene begynner å gjenspeile endel av mine grunnleggende syn og verdier, og ikke bare som konstateringer av disse, men som argumenter man kan vurdere. 

Relaterte innlegg:

Brytekamp med forventningene

Våre forventninger til hvordan læring bør og skal foregå fremstår for meg som et viktig tema. Hvor kommer våre forventninger fra, og er de til hinder eller hjelp? Hvor mange av mange barns problemer i skolen kommer først og fremst av hvordan skolen er organisert, og hvordan forventningene til oss voksne rundt dem påvirker læringssituasjonen? Det er ikke noe galt med forventninger i seg selv, men det er for min del litt for mye som peker i retning av at vi har temmelig feilkalibrerte forventninger. 

Relaterte innlegg: 


Anbefalt lesing

Her er et par bøker og artikler som jeg har lest i det siste, med relasjon til tema på bloggen:

  • Kate Julian, "The Anxious Child, and the Crisis of Modern Parenting", The Atlantic, mai 2020 (lenke)
  • Jamie Holmes, Nonsense: The Power of Not Knowing, Crown Publishers, 2015
  • Sigrun Aasland, "Et spørsmål om tid", Dagsavisen, 20.juli 2020 (lenke)
  • Steven Sloman og Philip Fernbach, The Knowledge Illusion: The myth of individual thought and the power of collective wisdom, Pan Macmillan, 2017
  • Podkasten Nice White Parents, 5 episoder (lenke)

Vel, det er noen av mange tanker som har poppet opp de siste månedene. Om mulig så har all denne lesingen, skrivingen, og ikke minst alle de utvekslingene med andre interesserte som denne bloggen har muliggjort, bare gjort meg enda mer overbevist om at det er noe i denne kritikken av dagens skole og læringssyn. Jeg har ikke så mange svar, men jeg har i alle fall foreslått temmelig mange ting vi kan tenke gjennom, spørsmål vi kan stille oss, og ting som kan testes ut. Som i alle større prosjekter så er det ingen som har helt rett eller sitter på alle svarene, og enhver ny løsning bringer med seg nye problemer. 

Takk for gode innspill og samtaler så langt. 


-----------------------------

Som alltid, takk for at du leser. Ta gjerne kontakt om du har tilbakemeldinger, forbedringer, korreksjoner, kritikk. Særlig dette siste er velkomment, vi trenger alle mange runder og mange korreksjoner før argumenter som dette kommer opp på et nivå hvor de blir tilgjengelige og meningsfulle for mange mennesker. Send meg en epost på sandakerlars@gmail.com

Alle innleggene mine om skole er samlet og forsøkt kategorisert her.

Du kan også få nye innlegg fra bloggen sendt direkte til deg på epost: 
Trykk abonner øverst i høyre hjørnet. 

Her er lenken til alle artikler og bøker som jeg har benyttet meg av i arbeidet med bloggen

Populære innlegg fra denne bloggen

Mer kunnskap, men også mer frilek

Er det bare meg, eller er det litt ny giv i den norske skoledebatten om dagen?  Det har i alle fall skjedd en vending i diskusjonen om læreplaner, takket være iherdig jobbing av engasjerte folk. De siste ukene har vi sett innlegg i Klassekampen og Aftenposten om behovet for mer kunnskap i skolen, og en vending bort fra den rent ferdighetsfokuserte læreplanen. Som Mari Skurdal skriver på lederplass i Klassekampen 1.november, det er på tide å gjøre som fjellvettreglene lenge har anbefalt oss: snu i tide.  Medier og partifolk har åpenbart notert seg hva det er som skjer, og det er endel bevegelser i kulissene. På den andre siden så er det ganske stille fra Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratets side, men det har jeg egentlig forståelse for. Det kommer nok.   Så langt alt vel. Jeg er helt med på denne vendingen tilbake mot et større fokus på kunnskap. For min egen del så var det nok Natalie Wexlers bok The Knowledge Gap (2019) som virkelig overbeviste meg (...

Litteraturoversikt (sist oppdatert 17.juli 2024)

Denne listen (påbegynt 24.mars 2020) er et forsøk på å samle alt det jeg leser og har lyst til å lese på et sted. Tanken er å sortere bøker og artikler innen noen kategorier, og fortsette å legge til og sortere etterhvert som tiden går. Ved å inkludere all info om hver kilde vil dette også gjøre det lettere å legge til referanser i hvert enkelt innlegg, noe som vanligvis er både kjedelig og overraskende tidkrevende. Kategoriene er mine egne, ment til å hjelpe meg finne frem til det jeg leter etter. Forhåpentligvis kan sorteringen, som stadig oppdateres, kanskje også hjelpe andre finne frem til ting de ikke har hørt om og lest før. Det kan sikkert være interessant for noen å se hva jeg kategoriserer som "allmen pedagogikk og forskning", og hva som havner under "alternativ pedagogikk". Jeg diskuterer gjerne disse valgene. Jeg tar veldig gjerne imot innspill på denne listen, særlig bøker og artikler som ikke er med, men som burde inkluderes. Angående formaterin...

Sosial mobilitet og ulikhet i USA, pågående notater

Dette innlegget vil være et forsøk på å samle endel informasjon om forskning på likhet og rettferdighet, sosial mobilitet og hvilke faktorer som spiller inn i disse prosessene. Dette er jo ekstremt kompliserte felter å kartlegge, og selv har jeg ingen fagbakgrunn til å ha noen personlig mening, men jeg vil forsøke å samle forskjellige statistikker og eksperters meninger. Kilde: Wikipedia. Opprinnelig fra Popular Science Monthly, 1916 Av forskjellige årsaker vil jeg fokusere mest på Norge og USA (i nåværende form, kun USA). Jeg er født, oppvokst, har studert og jobbet i Norge, med kortere opphold i Frankrike og Tyskland, og har nylig flyttet til USA. Dessuten bruker flere av bøkene og artiklene jeg siterer Norge (evt Skandinavia) som sammenligningsgrunnlag med USA, så det passer jo greit.  I første omgang så bare samler jeg masse info fra her og der, og skriver korte kommentarer til hva disse resultatene kan bety. Jeg vil si at hovedintensjonen er bare å samle en masse...