Gå til hovedinnhold

Mer kunnskap, men også mer frilek

Er det bare meg, eller er det litt ny giv i den norske skoledebatten om dagen? 

Det har i alle fall skjedd en vending i diskusjonen om læreplaner, takket være iherdig jobbing av engasjerte folk. De siste ukene har vi sett innlegg i Klassekampen og Aftenposten om behovet for mer kunnskap i skolen, og en vending bort fra den rent ferdighetsfokuserte læreplanen. Som Mari Skurdal skriver på lederplass i Klassekampen 1.november, det er på tide å gjøre som fjellvettreglene lenge har anbefalt oss: snu i tide. 

Medier og partifolk har åpenbart notert seg hva det er som skjer, og det er endel bevegelser i kulissene. På den andre siden så er det ganske stille fra Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratets side, men det har jeg egentlig forståelse for. Det kommer nok.  

Så langt alt vel. Jeg er helt med på denne vendingen tilbake mot et større fokus på kunnskap. For min egen del så var det nok Natalie Wexlers bok The Knowledge Gap (2019) som virkelig overbeviste meg (hør min prat med Wexler fra desember 2023 her). Fokus på generelle ferdigheter, i noen år nå omtalt som 21s Century skills, høres kanskje bra ut, men det finnes faktisk ikke noe slik som en generell ferdighet til kritisk tenking eller leseforståelse

Men om dette er sant, og om vinden er i ferd med å snu, så er det viktigere enn noen gang å spørre oss selv hvor det er vi vil, og hva det er vi vil prioritere.

Kilde: Flickr, Library of Congress


Morten Brattbakk, i siste episode av Lars og Pål, var tydelig på at han synes at det aller meste i skolen faktisk var bedre før. Jeg tror dette er en påstand som mange umiddelbart misforstår, delvis fordi de glemmer hvor mye skolen har endret seg. Som dokumentert av Elise Djupedal så har ikke skolens omfang bare blitt utvidet i de mange skolereformer vi har hatt; timer har også blitt lagt til her og der, slik at en tiåring nå har hatt to år mer undervisning enn hva foreldrene hadde. Det er nesten ufattelig at vi har latt denne skoleutvidelsen nærmest gå upåaktet hen helt frem til nå. 

Poenget er at folk som Morten, når de forsvarer den gamle skolen, ikke forsvarer denne enorme utvidelsen av skolens omfang. De vil ha mer og bedre lærerstyrt undervisning, men de kan godt se for seg at vi kutter i antallet timer barn tilbringer på skolen. Jeg tror nok at mange barn gjerne hadde akseptert denne transaksjonen: mer tid for litt mer tradisjonell undervisning, men langt mindre tid brukt på skolen totalt (for et annet, delvis overlappende alternativ, se Alexander Meyers skolemodell).  

Der hvor jeg fortsatt er litt nervøs for hvor disse nye vindene vil bringe oss er rundt spørsmålet om frilekens rolle i skolen, og barns fritid mer generelt. Hvordan skal vi klare å stable på beina et klart og tydelig argument som kan sikre frileken den plassen den fortjener i et system som har en tendens til å nedprioritere alt som ikke målstyres tydelig nok? Lekforskere har i noen tiår nå forsket og argumentert for lekens fundamentale viktighet i barns liv og læring (hør samtaler med noen av disse feks her og her), men denne kunnskapen er fortsatt underkjent. 

Beviset er at omtrent alle politikere, lærere og foreldre er for at barn skal få leke, men veldig få av oss er villige til å ofre særlig mye for at denne leken skal finne sted. Så hva må til for å skape en kultur hvor leken faktisk prioriteres? 

Det er jo lite fare for at læreplanendringer vil skje så altfor fort, men likevel, om vinden skulle blåse opp, her er min lille bønn: La oss få kunnskapen inn i skolen igjen på klart og tydelig vis, men la oss også ha en solid samtale om hvordan vi skaper en skole og et samfunn hvor frileken faktisk får den plassen den fortjener (og for den saks skyld, når vi er inne på det, seksårsreformen delenda est). Altså, ikke bare prat, men reelle midler og tid. Amen. 

----------------------------

Dette er det første innlegget her på bloggen på nesten et år. Lysten til å skrive er fortsatt der, men tiden er det litt verre med. Podkasten Lars og Pål kommer fortsatt ut jevnlig, så helt lagt på røret har jeg ikke. 

Send meg gjerne en epost på sandakerlars[at]gmail.com

For en fullstendig oversikt over så å si alle bøker og artikler jeg har benyttet meg av i løpet av arbeidet med denne bloggen, klikk lenken under:

Populære innlegg fra denne bloggen

Litteraturoversikt (sist oppdatert 17.juli 2024)

Denne listen (påbegynt 24.mars 2020) er et forsøk på å samle alt det jeg leser og har lyst til å lese på et sted. Tanken er å sortere bøker og artikler innen noen kategorier, og fortsette å legge til og sortere etterhvert som tiden går. Ved å inkludere all info om hver kilde vil dette også gjøre det lettere å legge til referanser i hvert enkelt innlegg, noe som vanligvis er både kjedelig og overraskende tidkrevende. Kategoriene er mine egne, ment til å hjelpe meg finne frem til det jeg leter etter. Forhåpentligvis kan sorteringen, som stadig oppdateres, kanskje også hjelpe andre finne frem til ting de ikke har hørt om og lest før. Det kan sikkert være interessant for noen å se hva jeg kategoriserer som "allmen pedagogikk og forskning", og hva som havner under "alternativ pedagogikk". Jeg diskuterer gjerne disse valgene. Jeg tar veldig gjerne imot innspill på denne listen, særlig bøker og artikler som ikke er med, men som burde inkluderes. Angående formaterin...

Sosial mobilitet og ulikhet i USA, pågående notater

Dette innlegget vil være et forsøk på å samle endel informasjon om forskning på likhet og rettferdighet, sosial mobilitet og hvilke faktorer som spiller inn i disse prosessene. Dette er jo ekstremt kompliserte felter å kartlegge, og selv har jeg ingen fagbakgrunn til å ha noen personlig mening, men jeg vil forsøke å samle forskjellige statistikker og eksperters meninger. Kilde: Wikipedia. Opprinnelig fra Popular Science Monthly, 1916 Av forskjellige årsaker vil jeg fokusere mest på Norge og USA (i nåværende form, kun USA). Jeg er født, oppvokst, har studert og jobbet i Norge, med kortere opphold i Frankrike og Tyskland, og har nylig flyttet til USA. Dessuten bruker flere av bøkene og artiklene jeg siterer Norge (evt Skandinavia) som sammenligningsgrunnlag med USA, så det passer jo greit.  I første omgang så bare samler jeg masse info fra her og der, og skriver korte kommentarer til hva disse resultatene kan bety. Jeg vil si at hovedintensjonen er bare å samle en masse...