Gå til hovedinnhold

Mange måter å mislykkes på

Det finnes alltid minst to måter å mislykkes på. Åpenbart, vi kan mislykkes med å nå det målet vi forsøker å nå, å løse det problemet vi står ovenfor. Men ikke alle mål er like gode, og ikke alle problemer fortjener den oppmerksomheten vi gir dem. Derfor finnes det også en annen måte å mislykkes på, nemlig å ha feil fokus i våre anstrengelser, både som individer og som samfunn.  

Den første muligheten har vel mennesket alltid strevd med: Vi får ofte ikke til det vi prøver på. 

Den andre muligheten derimot, at vi forsøker å løse feil problemer, eller er usikre på hvilke problemer som burde være høyest oppe på prioriteringslisten, er vel et mer moderne problem. Våre menneskelige erfaringer i store moderne samfunn, og generasjoner med historikere, har gjort oss oppmerksom på hvor mye rart mennesket har forsøkt å få til, og hvor mye som har vært basert på rene vrangforestillinger eller dårlige tilnærminger.  

Hva som er verdsatt og statusgivende i et samfunn er som regel temmelig sterkt styrt av den dominerende kulturen. Å være en stor, sterk og temmelig brautende mann, kan gå fra å være høystatus til lavstatus, etterhvert som en kultur forandrer seg. Å være flink til å kjempe med sverd kan gå fra å være en viktig ferdighet på arbeidsmarkedet, til å være kjennetegnet på en over middels engasjert middelaldernerd (som forhåpentligvis har en mer økonomisk anvendelig ferdighet i tillegg).  

Skole har gått fra å være en av mange veier inn i arbeidslivet, til å være omtrent den eneste, og i alle fall den eneste foreldre og de fleste politikere snakker om. Skolifiseringen av samfunnet blir stadig mer omfattende (mer om dette her og her). Vi jobber stadig hardere med å lykkes i dette generelle skoleprosjektet, men avkastningen ser ut til å bli mindre

Kan vi rettferdiggjøre måten vi som et samfunn satser alt på en hest på denne måten? Har skolen den effekten på samfunnet som de politiske ambisjonene våre tilsier at vi tror den har?  

Som sagt, det finnes mange måter å mislykkes på.

Paul Klee, Possibilities at sea, 1932. Kilde: Wikimedia Commons

La oss kort kikke på et isolert problem: Sett at vi setter oss som mål at alle elever skal mestre og forstå all grunnskolematematikken. Vi kan mislykkes på den enkleste måten, ved å ganske enkelt ikke nå dette målet, dvs at ikke alle elever oppnår en slik forståelse og mestring. 

Men vi kan også mislykkes som samfunn om dette målet, så å si, ikke holder mål. Hva om alle elever oppnår disse ferdighetene, men uten at det har den ønskede effekten, og kanskje til og med noen av bivirkningene av denne satsningen er større enn gevinsten? At vinninga går opp i spinninga, som man sier? 

Ikke nok med at vi ikke vet om dette er riktige veien å gå, som enkeltindivider og familier står man også temmelig maktesløse ovenfor de forventningene vi stiller til skolen som læringsarena og barns læring. Vi antar at barn må lære en hel masse ting innen en viss tid, hvis ikke vil det går dem relativt ille. Problemet er bare at dette i stor grad er en selvoppfyllende profeti. De som hevder at skoleprestasjoner er det viktigste for å sikre et noenlunde godt videre liv kan peke på statistikker og ha ganske rett i det. 

Men er dette nødvendigvis det samfunnet vi ønsker? (se Sandel 2020 for en mer generell diskusjon av slike spørsmål). Det finnes endel alternativer til dagens vanligste skoletenking, men disse har lite sjanse til å vise hva de er i stand til, om vi ikke har skolepolitikere og folk i maktposisjoner som tør å motsi dagens "sunne fornuft" i skolespørsmål. Det finnes feks mange næringslivstopper som ikke hadde det spesielt bra i skolen, og noen av dem snakker om det, men likevel forsøker de aller fleste å støtte opp under vanlige mål for skolen. Og de eventuelt ikke gjør det, hører vi ikke så altfor mye til. 

Det finnes også mange historier om kjente personer som ikke gikk i vanlig skole, som ble mobbet, som droppet ut, hadde hjemmeskole, osv (se feks denne listen). Men i et stadig mer byråkratisert og akademifisert samfunn er nok muligheten for slike alternative livsveier enda mer reduserte enn hva de tidligere var. Igjen, er dette noe vi ønsker? 

Målet er ikke å legge ned skolen, det ville være å kaste babyen ut med badevannet. Men om ikke institusjoner er åpne for nye ideer og løsninger så ender de fort opp med å forvitre. Skole og læring, på grunn av deres nedfelling i lover og rettigheter, er kanskje enda mer fastlåst enn mange andre samfunnsinstitusjoner. Slik lovfesting har selvsagt en positiv side, i og med at den kan sikre et minimumsnivå av utdanning til alle. Men jeg vil likevel påstå at dette får oss til å overse den risikoen vi løper ved å låse våre forestillinger og forventninger til skole og læring til dagens skolemodell. 

Jeg aner ikke hvordan vi løser disse komplekse greiene. Men det kunne være en grei begynnelse om flere av oss, og særlig skolepolitikere og andre som former dagens og fremtidens rammer for skolens aktiviteter og mandat, innrømmet tydelig at disse problemene finnes.  


-----------------------------

Ta gjerne kontakt om du har tilbakemeldinger, forbedringer, korreksjoner, kritikk. Særlig dette siste er velkomment, vi trenger alle mange runder og mange korreksjoner før argumenter som dette kommer opp på et nivå hvor de blir tilgjengelige og meningsfulle for mange mennesker. Send meg en epost på sandakerlars@gmail.com

Alle innleggene mine om skole er samlet og forsøkt kategorisert her.

Her er noen tanker om blogging og sosiale media.

Du kan også få nye innlegg fra bloggen sendt direkte til deg på epost: 
Trykk abonner øverst i høyre hjørnet. 

  • Sandel, Michael, (2020), The Tyranny of Merit: What's Become of the Common Good? Farrar, Straus and Giroux, Kindle Edition

Populære innlegg fra denne bloggen

Kritikk av skolematematikken. Noen notater

I 2016 publiserte statsviter Andrew Hacker (f.1929) boken The Math Myth . Tittelen ser ut til å indikere at Hacker tar et steg bort fra sitt eget fagfelt. Men boken handler ikke om matematikk som sådan, men om hvordan matematikkfaget i skolen spiller en langt viktigere samfunnsrolle enn bare som fagformidling. Mange har innvendt at Hacker ikke er matematiker eller mattelærer, og at han kanskje burde bry seg om ting han kan mer om. Men boken handler altså ikke om selve mattefaget, men om hvordan vi som samfunn prioriterer og verdsetter matematikk, og hva slags aktiviteter barn og unge må fokusere på, om de skal komme inn på studier og konkurrere om ettertraktede arbeidsplasser.  Hackers opprinnelige kronikk fra 2012 i New York Times  fikk tittelen " Is Algebra Necessary? ", noe som åpenbart provoserte mange. Titler settes som kjent ofte av avisredaksjonen, og Hacker skriver at han helst ville ha kalt kronikken " How Much Mathematics Is Too Much? " (Hacker 2016, s.8) ...

Hjemmeundervisning og fellesskolen: en mulig fredelig sameksistens?

De siste ukene har jeg i mange samtaler her og der opplevd å forsvare to grupper, som er antatt å være svært ulike: De som ønsker å beskytte fellesskolen, og de som ønsker å forsvare retten til hjemmeundervisning.  Virker dette selvmotsigende? I mitt hode fremstår dette nesten som det stikk motsatte, som en naturlig konsekvens av det som begynner å bli en temmelig lang og intrikat tankerekke. Jeg skal forsøke å gi en liten kortversjon her.  Men først, en påminnelse: Det finnes alltid mange gode og dårlige argumenter for alle sider av de fleste saker, og enhver ærlig samtaledeltaker har egentlig en slags plikt til å argumentere mot dårlige argumenter, også der hvor disse tilsynelatende støtter ens egen posisjon. Vi bør også sørge for at det er plass for gode argumenter selv der hvis disse støtter opp under posisjoner du kanskje ikke er helt enig i.  Kilde: digitaltmuseum.no Så til saken: Kan man forsvare fellesskolen og hjemmeundervisning på en og samme tid? Ja, så absolut...

Mer kunnskap, men også mer frilek

Er det bare meg, eller er det litt ny giv i den norske skoledebatten om dagen?  Det har i alle fall skjedd en vending i diskusjonen om læreplaner, takket være iherdig jobbing av engasjerte folk. De siste ukene har vi sett innlegg i Klassekampen og Aftenposten om behovet for mer kunnskap i skolen, og en vending bort fra den rent ferdighetsfokuserte læreplanen. Som Mari Skurdal skriver på lederplass i Klassekampen 1.november, det er på tide å gjøre som fjellvettreglene lenge har anbefalt oss: snu i tide.  Medier og partifolk har åpenbart notert seg hva det er som skjer, og det er endel bevegelser i kulissene. På den andre siden så er det ganske stille fra Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratets side, men det har jeg egentlig forståelse for. Det kommer nok.   Så langt alt vel. Jeg er helt med på denne vendingen tilbake mot et større fokus på kunnskap. For min egen del så var det nok Natalie Wexlers bok The Knowledge Gap (2019) som virkelig overbeviste meg (...