Gå til hovedinnhold

Mange måter å mislykkes på

Det finnes alltid minst to måter å mislykkes på. Åpenbart, vi kan mislykkes med å nå det målet vi forsøker å nå, å løse det problemet vi står ovenfor. Men ikke alle mål er like gode, og ikke alle problemer fortjener den oppmerksomheten vi gir dem. Derfor finnes det også en annen måte å mislykkes på, nemlig å ha feil fokus i våre anstrengelser, både som individer og som samfunn.  

Den første muligheten har vel mennesket alltid strevd med: Vi får ofte ikke til det vi prøver på. 

Den andre muligheten derimot, at vi forsøker å løse feil problemer, eller er usikre på hvilke problemer som burde være høyest oppe på prioriteringslisten, er vel et mer moderne problem. Våre menneskelige erfaringer i store moderne samfunn, og generasjoner med historikere, har gjort oss oppmerksom på hvor mye rart mennesket har forsøkt å få til, og hvor mye som har vært basert på rene vrangforestillinger eller dårlige tilnærminger.  

Hva som er verdsatt og statusgivende i et samfunn er som regel temmelig sterkt styrt av den dominerende kulturen. Å være en stor, sterk og temmelig brautende mann, kan gå fra å være høystatus til lavstatus, etterhvert som en kultur forandrer seg. Å være flink til å kjempe med sverd kan gå fra å være en viktig ferdighet på arbeidsmarkedet, til å være kjennetegnet på en over middels engasjert middelaldernerd (som forhåpentligvis har en mer økonomisk anvendelig ferdighet i tillegg).  

Skole har gått fra å være en av mange veier inn i arbeidslivet, til å være omtrent den eneste, og i alle fall den eneste foreldre og de fleste politikere snakker om. Skolifiseringen av samfunnet blir stadig mer omfattende (mer om dette her og her). Vi jobber stadig hardere med å lykkes i dette generelle skoleprosjektet, men avkastningen ser ut til å bli mindre

Kan vi rettferdiggjøre måten vi som et samfunn satser alt på en hest på denne måten? Har skolen den effekten på samfunnet som de politiske ambisjonene våre tilsier at vi tror den har?  

Som sagt, det finnes mange måter å mislykkes på.

Paul Klee, Possibilities at sea, 1932. Kilde: Wikimedia Commons

La oss kort kikke på et isolert problem: Sett at vi setter oss som mål at alle elever skal mestre og forstå all grunnskolematematikken. Vi kan mislykkes på den enkleste måten, ved å ganske enkelt ikke nå dette målet, dvs at ikke alle elever oppnår en slik forståelse og mestring. 

Men vi kan også mislykkes som samfunn om dette målet, så å si, ikke holder mål. Hva om alle elever oppnår disse ferdighetene, men uten at det har den ønskede effekten, og kanskje til og med noen av bivirkningene av denne satsningen er større enn gevinsten? At vinninga går opp i spinninga, som man sier? 

Ikke nok med at vi ikke vet om dette er riktige veien å gå, som enkeltindivider og familier står man også temmelig maktesløse ovenfor de forventningene vi stiller til skolen som læringsarena og barns læring. Vi antar at barn må lære en hel masse ting innen en viss tid, hvis ikke vil det går dem relativt ille. Problemet er bare at dette i stor grad er en selvoppfyllende profeti. De som hevder at skoleprestasjoner er det viktigste for å sikre et noenlunde godt videre liv kan peke på statistikker og ha ganske rett i det. 

Men er dette nødvendigvis det samfunnet vi ønsker? (se Sandel 2020 for en mer generell diskusjon av slike spørsmål). Det finnes endel alternativer til dagens vanligste skoletenking, men disse har lite sjanse til å vise hva de er i stand til, om vi ikke har skolepolitikere og folk i maktposisjoner som tør å motsi dagens "sunne fornuft" i skolespørsmål. Det finnes feks mange næringslivstopper som ikke hadde det spesielt bra i skolen, og noen av dem snakker om det, men likevel forsøker de aller fleste å støtte opp under vanlige mål for skolen. Og de eventuelt ikke gjør det, hører vi ikke så altfor mye til. 

Det finnes også mange historier om kjente personer som ikke gikk i vanlig skole, som ble mobbet, som droppet ut, hadde hjemmeskole, osv (se feks denne listen). Men i et stadig mer byråkratisert og akademifisert samfunn er nok muligheten for slike alternative livsveier enda mer reduserte enn hva de tidligere var. Igjen, er dette noe vi ønsker? 

Målet er ikke å legge ned skolen, det ville være å kaste babyen ut med badevannet. Men om ikke institusjoner er åpne for nye ideer og løsninger så ender de fort opp med å forvitre. Skole og læring, på grunn av deres nedfelling i lover og rettigheter, er kanskje enda mer fastlåst enn mange andre samfunnsinstitusjoner. Slik lovfesting har selvsagt en positiv side, i og med at den kan sikre et minimumsnivå av utdanning til alle. Men jeg vil likevel påstå at dette får oss til å overse den risikoen vi løper ved å låse våre forestillinger og forventninger til skole og læring til dagens skolemodell. 

Jeg aner ikke hvordan vi løser disse komplekse greiene. Men det kunne være en grei begynnelse om flere av oss, og særlig skolepolitikere og andre som former dagens og fremtidens rammer for skolens aktiviteter og mandat, innrømmet tydelig at disse problemene finnes.  


-----------------------------

Ta gjerne kontakt om du har tilbakemeldinger, forbedringer, korreksjoner, kritikk. Særlig dette siste er velkomment, vi trenger alle mange runder og mange korreksjoner før argumenter som dette kommer opp på et nivå hvor de blir tilgjengelige og meningsfulle for mange mennesker. Send meg en epost på sandakerlars@gmail.com

Alle innleggene mine om skole er samlet og forsøkt kategorisert her.

Her er noen tanker om blogging og sosiale media.

Du kan også få nye innlegg fra bloggen sendt direkte til deg på epost: 
Trykk abonner øverst i høyre hjørnet. 

  • Sandel, Michael, (2020), The Tyranny of Merit: What's Become of the Common Good? Farrar, Straus and Giroux, Kindle Edition

Populære innlegg fra denne bloggen

Mer kunnskap, men også mer frilek

Er det bare meg, eller er det litt ny giv i den norske skoledebatten om dagen?  Det har i alle fall skjedd en vending i diskusjonen om læreplaner, takket være iherdig jobbing av engasjerte folk. De siste ukene har vi sett innlegg i Klassekampen og Aftenposten om behovet for mer kunnskap i skolen, og en vending bort fra den rent ferdighetsfokuserte læreplanen. Som Mari Skurdal skriver på lederplass i Klassekampen 1.november, det er på tide å gjøre som fjellvettreglene lenge har anbefalt oss: snu i tide.  Medier og partifolk har åpenbart notert seg hva det er som skjer, og det er endel bevegelser i kulissene. På den andre siden så er det ganske stille fra Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratets side, men det har jeg egentlig forståelse for. Det kommer nok.   Så langt alt vel. Jeg er helt med på denne vendingen tilbake mot et større fokus på kunnskap. For min egen del så var det nok Natalie Wexlers bok The Knowledge Gap (2019) som virkelig overbeviste meg (...

Litteraturoversikt (sist oppdatert 17.juli 2024)

Denne listen (påbegynt 24.mars 2020) er et forsøk på å samle alt det jeg leser og har lyst til å lese på et sted. Tanken er å sortere bøker og artikler innen noen kategorier, og fortsette å legge til og sortere etterhvert som tiden går. Ved å inkludere all info om hver kilde vil dette også gjøre det lettere å legge til referanser i hvert enkelt innlegg, noe som vanligvis er både kjedelig og overraskende tidkrevende. Kategoriene er mine egne, ment til å hjelpe meg finne frem til det jeg leter etter. Forhåpentligvis kan sorteringen, som stadig oppdateres, kanskje også hjelpe andre finne frem til ting de ikke har hørt om og lest før. Det kan sikkert være interessant for noen å se hva jeg kategoriserer som "allmen pedagogikk og forskning", og hva som havner under "alternativ pedagogikk". Jeg diskuterer gjerne disse valgene. Jeg tar veldig gjerne imot innspill på denne listen, særlig bøker og artikler som ikke er med, men som burde inkluderes. Angående formaterin...

Sosial mobilitet og ulikhet i USA, pågående notater

Dette innlegget vil være et forsøk på å samle endel informasjon om forskning på likhet og rettferdighet, sosial mobilitet og hvilke faktorer som spiller inn i disse prosessene. Dette er jo ekstremt kompliserte felter å kartlegge, og selv har jeg ingen fagbakgrunn til å ha noen personlig mening, men jeg vil forsøke å samle forskjellige statistikker og eksperters meninger. Kilde: Wikipedia. Opprinnelig fra Popular Science Monthly, 1916 Av forskjellige årsaker vil jeg fokusere mest på Norge og USA (i nåværende form, kun USA). Jeg er født, oppvokst, har studert og jobbet i Norge, med kortere opphold i Frankrike og Tyskland, og har nylig flyttet til USA. Dessuten bruker flere av bøkene og artiklene jeg siterer Norge (evt Skandinavia) som sammenligningsgrunnlag med USA, så det passer jo greit.  I første omgang så bare samler jeg masse info fra her og der, og skriver korte kommentarer til hva disse resultatene kan bety. Jeg vil si at hovedintensjonen er bare å samle en masse...