Gå til hovedinnhold

To nivåer i skoledebatten

Når vi gjør et forsøk å diskutere noe så er det temmelig viktig å være tydelig på hva det er man faktisk diskuterer. Vi mennesker er eksperter på å snakke forbi hverandre, så man kan nesten ikke være tydelig nok, om man vil oppnå noenlunde klarhet.

Når man snakker om skole og læring så kan vi alltid plassere denne samtalen på flere forskjellige nivåer. Disse nivåene gir oss forskjellige rammer for hva som kan diskuteres, og hva som er så å si udiskutabelt, hva som er utenfor samtalens rammer. 

Hvis vi tar de formelle rammene for gitt, med lovverk og dagens skolestruktur, så kan man drøfte metoder, læreverk, tverrfaglighet, klasseromsorganisasjon, omvendt klasserom, bruk av hjemmelekser, underveisvurdering med og uten karakter, og mye mye mer. Alt dette og mer kan da diskuteres uten at man stiller spørsmål ved de rammene som lovverk og skoleadministrasjon definerer. Det er vel på dette nivået at mesteparten av samtalen om skolen foregår idag?

Kilde: Spencer Means, Flickr

Om man forsøker å gjennomføre en samtale på et annet nivå, så kan man for eksempel drøfte disse lovene og reglene. Er det ikke slik at dette lovverket står i veien for mye god læring og skoledrift? Alltid? Noen ganger? Hva om en ikke hadde skoleklasser inndelt etter alder? (mer om det her) Hva om vi ikke alle måtte lære det samme? Vi tar for gitt at skolen må ha en læreplan, men glemmer at læreplanen er en temmelig ny oppfinnelse (omtalt her). (Det samme gjelder jo strengt tatt skolen, men det kommer kanskje litt an på hva man legger i ord som ny og gammel.)

Men fire-fem generasjoner er ikke spesielt mye, og bare innenfor de siste tre generasjonene så har skolen forandret seg en hel del. Så det er lite som tilsier at dagens lovverk og ordninger kommer til å vare for evig, og vi kan ikke påstå at vi med sikkerhet vet at det nåværende systemet er bedre enn alternativene, fordi det ikke finnes noen reelle alternativer.

For min del gir det mening å tydeliggjøre et slik skille, slik at vi ser tydelig hva det er som diskuteres, hva det er som tas for gitt. De to typene samtaler kan dessuten fint foregå samtidig, ja de bør helst foregå samtidig, for vi må på en og samme tid diskutere hvordan vi kan gjøre ting bedre akkurat her og nå, og søke etter hvordan vi kan organisere oss best mulig i fremtiden.

Hvis man diskuterer hvordan barna bør lære, men tar for gitt at det finnes en læreplan som sier hva alle skal lære, så er jo det åpenbart en ganske annen diskusjon enn den som stiller spørsmål ved behovet for en slik læreplan. Den første typen samtale er åpenbart langt mer vanlig, og den andre stiller spørsmål ved noe som antas å være en selvfølgelighet, til den grad at mange sikkert er tilbøyelige til å avvise et slikt perspektiv som enten dumt eller urealistisk.

En av mine hovedpåstander i innleggene her er at vårt eget erfaringsgrunnlag, samt den forskningen som finnes på skole, læring og utviklingspsykologi, ikke gir oss noe god idé om hvilke andre muligheter som finnes der ute. Trenger barn å lære på den måten vi tvinger dem til å lære idag? Hvis man svarer ja her, hvilke argumenter bruker man? (hvis det er at de lykkes bedre senere i livet, her og her er to foreløpige motsvar til en slik argumentasjon).

Vi har endel anekdotiske erfaringer som tilsier at det ikke trenger å være slik, og antallet slike erfaringer begynner å bli så mange at det snart er pinlig at det ikke finnes mer systematisk forskning på dette feltet (se tidligere innlegg her på bloggen, feks her, her, her og her, for noen eksempler som jeg ikke skal bruke mer plass på nå). Dette gjør at samtalen om skolen foregår på et manglende sammenligningsgrunnlag, vi vet som sagt for lite om alternativene, og vi tar skolen i sin nåværende form så selvfølgelig at vi ikke engang tenker på å stille spørsmål ved den. Eller, vi stiller spørsmål, men de går sjelden så veldig dypt.

Hva om ungdommer ikke måtte gå på skole? Men de må de jo, kan man svare, og dermed vet man på hvilket nivå man er interessert i å debattere. Likevel kan man spørre, må de virkelig det? At man som en familie eller som et samfunn ikke tør gjøre annet, eller tror at det er det riktigste å gjøre, uten å ha undersøkt alternativene, sier mer om vår medfødte konformisme enn om vår reelle innsikt i hva barn og unge trenger.

Alternativet jeg snakker om er ikke hjemmeundervisning slik det foregår i dag, men en annen måte å organisere steder hvor barn og unge kan være. Det er veldig viktig her å ikke blande sammen debatten om å gi barn og unge et sted å være mens foreldrene er på jobb, med debatten om hvordan vi best mulig kan legge opp til god læring og sosial utvikling. Altså, det er veldig mye som tilsier at vi burde tilby alle sammen et gratis og inkluderende sted å være på dagtid. Men at dette stedet først og fremst skal være et sted hvor man tilbyr obligatorisk fagundervisning i alderssegregerte klasser, hvorfor er det så selvfølgelig?

Jeg innser at dette er ideer som for mange fremstår som enten for idealistiske, eller urealistiske, eller hvordan nå enn dette måtte fremstå for leseren. Likevel, gitt alt det jeg har sett og hørt om, gjennom bøker og samtaler og observasjoner, beskrevet her på bloggen og i mange av de bøkene jeg har referert til, så er jeg overbevist om at det går an. Ikke perfekt, ikke på noe som helst vis, men like bra som det som foregår på skolen idag, og kanskje bedre.

Skolen, slik den eksisterer idag, vil kanskje fortsette å være der, kanskje som et av flere muligheter barna kan velge mellom. Og bare tenk på den psykologiske forskjellen det er å føles som om du er tvunget å være et sted, og det å selv ha valgt å være der. For endel elever som har hatt hjemmeundervisning eller gått på alternative skoler så oppleves skolen litt på denne måten, det er et sted de nå har valgt å være, og det endrer utgangspunktet for trivsel og engasjement. 

For de som vil høre mer om slike tanker så kan dere for eksempel høre på noen av de samtalene jeg har hatt på podkasten med folk som driver med alternative former for pedagogikk. Samtalen med Kenneth Danford kan være et fint sted å starte.


_____________________________

Som alltid, takk for at du leser. Ta gjerne kontakt om du har tilbakemeldinger, forbedringer, korreksjoner, kritikk. Særlig dette siste er velkomment, vi trenger alle mange runder og mange korreksjoner før argumenter som dette kommer opp på et nivå hvor de blir tilgjengelige og meningsfulle for mange mennesker. Send meg en epost på sandakerlars@gmail.com

Du kan også få nye innlegg fra bloggen sendt direkte til deg på epost: 
Trykk abonner øverst i høyre hjørnet. 

Jeg har også brukt endel tid på å samle litteratur om relevant forskning, alternativ pedagogikk og mye mer. Den oppdateres jevnlig, og er tilgjengelig her: 
Litteraturliste



Populære innlegg fra denne bloggen

Kritikk av skolematematikken. Noen notater

I 2016 publiserte statsviter Andrew Hacker (f.1929) boken The Math Myth . Tittelen ser ut til å indikere at Hacker tar et steg bort fra sitt eget fagfelt. Men boken handler ikke om matematikk som sådan, men om hvordan matematikkfaget i skolen spiller en langt viktigere samfunnsrolle enn bare som fagformidling. Mange har innvendt at Hacker ikke er matematiker eller mattelærer, og at han kanskje burde bry seg om ting han kan mer om. Men boken handler altså ikke om selve mattefaget, men om hvordan vi som samfunn prioriterer og verdsetter matematikk, og hva slags aktiviteter barn og unge må fokusere på, om de skal komme inn på studier og konkurrere om ettertraktede arbeidsplasser.  Hackers opprinnelige kronikk fra 2012 i New York Times  fikk tittelen " Is Algebra Necessary? ", noe som åpenbart provoserte mange. Titler settes som kjent ofte av avisredaksjonen, og Hacker skriver at han helst ville ha kalt kronikken " How Much Mathematics Is Too Much? " (Hacker 2016, s.8)

Hjemmeundervisning og fellesskolen: en mulig fredelig sameksistens?

De siste ukene har jeg i mange samtaler her og der opplevd å forsvare to grupper, som er antatt å være svært ulike: De som ønsker å beskytte fellesskolen, og de som ønsker å forsvare retten til hjemmeundervisning.  Virker dette selvmotsigende? I mitt hode fremstår dette nesten som det stikk motsatte, som en naturlig konsekvens av det som begynner å bli en temmelig lang og intrikat tankerekke. Jeg skal forsøke å gi en liten kortversjon her.  Men først, en påminnelse: Det finnes alltid mange gode og dårlige argumenter for alle sider av de fleste saker, og enhver ærlig samtaledeltaker har egentlig en slags plikt til å argumentere mot dårlige argumenter, også der hvor disse tilsynelatende støtter ens egen posisjon. Vi bør også sørge for at det er plass for gode argumenter selv der hvis disse støtter opp under posisjoner du kanskje ikke er helt enig i.  Kilde: digitaltmuseum.no Så til saken: Kan man forsvare fellesskolen og hjemmeundervisning på en og samme tid? Ja, så absolutt, vil jeg si.

Leseferdigheter og tegneserier

Nylig ble siste runde med resultater fra PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) publisert. Norske 10-åringer viser en nedgang i leseferdigheter fra 2016. Jeg skal ikke diskutere denne undersøkelsen her (ser her for et fint blogginnlegg om de nyeste resultatene), men de gjør det fristende å tenke litt stort om leseferdigheter og leselyst.  Hvilke faktorer utenfor skolen er det som bidrar til å styrke eller svekke barns interesse for lesing og leseferdigheter?  Jeg skrev for en stund siden et langt innlegg om lesing, forståelse og relaterte tema , hvor et lite avsnitt handlet om tegneserier. Her er et par avsnitt fra det innlegget:  Mamma og pappa vokste opp på 50- og 60-tallet. På loftet i begge barndomshjem var det en tydelig fellesnevner: lass av tegneserier, fra Donald Duck & Co til Tempo. Det virker nesten som om etterkrigsgenerasjonen badet i tegneserier. Dessuten, tegneserier var kult, selv de kule gutta leste dem, og dette varte i flere tiår.  Store norske