Gå til hovedinnhold

Leserinnlegg om skole, Klassekampen 25.juni

Dette innlegget ble først publisert i Klassekampen 25.juni, i litt forkortet form.  

I den norske velferdsstaten er det en grunnleggende enighet om at målet med statlige tiltak er å sikre noenlunde like muligheter og øke graden av sosial mobilitet. Skolen er et viktig ledd i dette systemet. Men hvordan vet vi om den lykkes i sin rolle? Hva er pålitelige tegn på langvarige positive konsekvenser av skolegang, både for individ og samfunn?

Bjørgulv Braanen skrev tirsdag 16.juni under tittelen «Fraværsfasit», om de nyeste tallene vi har på effektene av fraværsgrensa. «Fraværsgrensa har derfor vært en håndsrekning, ikke bare til arbeiderungdom, men også til barn av innvandrere. Forutsetningene for å lykkes med integreringen er blitt større. Når deler av venstresida, i likhet med Elevorganisasjonen, har mobilisert mot fraværsgrensa, har de i praksis prioritert de privilegerte på bekostning av dem de burde representere, arbeider- og innvandrerungdommen.» Hans perspektiv er venstrevridd, han fremmer det faktum at fraværsgrensa hjelper de dårligst stilte i samfunnet aller mest, og han kritiserer deler av venstresida for å ha vært motstandere, på tross av den positive effekten dette tiltaket har.

Men når det blir så lett å svare på et slikt ja/nei-spørsmål, kan det hende at vi overser den utvelgelsen som allerede har skjedd i formuleringen av spørsmålet? 

Kilde: PublicDomainPictures from Pixabay 


For er vi virkelig redusert til å måle alle de tiltak vi gjør for barn og unge, særlig for de dårligst stilte, med fraværstall og avgangskarakterer?

Hvorfor ser vi ikke tydeligere hvor problematisk dette er? På den ene, tilsynelatende positive siden, så ser vi at mer utdanning korrelerer med høyere lønn og en rekke andre positive utfall. Jo fler som får tilgang til dette, jo mer rettferdig er samfunnet. På den andre og mer kritiske siden så ser vi jo også at vi har en viss inflasjon i høyere utdanning, og jobber hvor man ikke nødvendigvis skulle behøve høyere utdanning er nå lettere å få hvis man har det.

Kunne det ikke vært til alles beste, både arbeidsgiver, arbeidstaker og samfunnet som helhet, om det fantes muligheter i arbeidsmarkedet som ikke var mer eller mindre direkte knyttet til utdanning? Noen arbeidsgivere har allerede sett muligheten for å ansette folk uten krav til formell utdanning, f.eks. ved å benytte seg av prøvetid, tester og andre tiltak.

Frem til omtrent 1970-tallet var det en rekke yrker tilgjengelig, mange av dem ganske godt betalte, for de uten eller med lite utdanning. Dessuten, disse ufaglærte arbeiderne hadde ofte sterke fagforeninger i ryggen. I hvilken grad er argumentet om at dagens arbeidsliv krever mer utdanning mer en slags etterrasjonalisering av det som skjer? Hva skjedde med å lære på jobben? Å begynne på bunnen og gå gradene, som en annen vei til status i yrkeslivet?

Arbeidere med kun grunnskoleutdanning blir stadig sjeldnere, og yrkesfagene er upopulært, trass gode jobbutsikter. Vi sier det kanskje ikke rett ut, men måten vi snakker om verdien av skolegang sender likevel et tydelig signal. I vår kamp om å gjøre skolen god og tilgjengelig for alle, har vi tydeligvis bestemt, på tynt bevisgrunnlag, at skole skal være den eneste veien til arbeidslivet. Hva med det faktum at dagens skole faktisk har en negativ effekt i endel menneskers liv?

Vi burde spørre oss om informasjonen fra slike tall er tilstrekkelig til å si at vi er på rett vei. Bør vi styre skole- og samfunnsutviklingen i den retningen disse tallene ser ut til å indikere?

Mange elever har det greit i skolen, men et mindretall mistrives sterkt, som en rekke artikler om mobbing og skolevegring har vist oss. Og størsteparten av elevene oppgir at de kjeder seg en stor del av tiden. (Noe svarer da: er det så galt om de kjeder seg litt? Men da kan man jo også spørre: hva er så bra med at de kjeder seg på akkurat denne måten?)

Læringsutbyttet i skolen avhenger i stor grad av familiebakgrunn og sosioøkonomisk status. Og selv om skole på ingen måte kan få skylden for dette, så betyr det noe at vi bruker stadig mer energi, tid og penger på skole og utdanning, samtidig som vi ser de sosiale og økonomiske ulikhetene øke, og den sosiale mobiliteten er lavere nå enn den har vært.

Mange argumenterer med at skolegang og utdanning korrelerer med hvordan man klarer seg videre i livet. Men jeg klarer ikke slå fra meg at disse dataene er langt mer tvetydige enn vi liker å tro. I et samfunn som i så stor grad signaliserer at skole og utdanning er viktig, så blir jo skolegang en naturlig måte å søke og få status på. Å si at skole er viktig, blir veldig lett til en selvoppfyllende profeti.

Kanskje skolens verdi delvis er noe annet enn vi antar? Kanskje den er litt mindre viktig enn hva vi som samfunn liker å fortelle oss selv? Om vi virkelig vil ha en bedre skole så er det ikke sikkert at ting som fravær og karaktersnitt er de beste retningsgiverne for hva vi burde fokusere på i tiden som kommer.

For som sagt, hva er pålitelige tegn på langvarige positive konsekvenser av skolegang? Slike tall som dette gir ingen klar indikasjon på om mesteparten av skolens verdi kommer fra dens innhold eller dens statusgivende signaleffekt.


-----------------------------

Som alltid, takk for at du leser. Ta gjerne kontakt om du har tilbakemeldinger, forbedringer, korreksjoner, kritikk. Særlig dette siste er velkomment, vi trenger alle mange runder og mange korreksjoner før argumenter som dette kommer opp på et nivå hvor de blir tilgjengelige og meningsfulle for mange mennesker. Send meg en epost på sandakerlars@gmail.com
En oversikt over mesteparten av innleggene jeg har skrevet om skole finner du her.

Du kan også få nye innlegg fra bloggen sendt direkte til deg på epost: 
Trykk abonner øverst i høyre hjørnet. 

Jeg har i lang tid samlet diverse litteratur og forskning på læring og skole i et dokument, som er tilgjengelig under. Denne listen oppdateres hele tiden, og her vil du finne mye av det jeg baserer meg på i dette arbeidet. Jeg vill sette stor pris på tilbakemeldinger også her, kanskje du har andre gode artikler på lur, eller vet om kritikker og innvendinger til de som er listet opp her?

Populære innlegg fra denne bloggen

Kritikk av skolematematikken. Noen notater

I 2016 publiserte statsviter Andrew Hacker (f.1929) boken The Math Myth . Tittelen ser ut til å indikere at Hacker tar et steg bort fra sitt eget fagfelt. Men boken handler ikke om matematikk som sådan, men om hvordan matematikkfaget i skolen spiller en langt viktigere samfunnsrolle enn bare som fagformidling. Mange har innvendt at Hacker ikke er matematiker eller mattelærer, og at han kanskje burde bry seg om ting han kan mer om. Men boken handler altså ikke om selve mattefaget, men om hvordan vi som samfunn prioriterer og verdsetter matematikk, og hva slags aktiviteter barn og unge må fokusere på, om de skal komme inn på studier og konkurrere om ettertraktede arbeidsplasser.  Hackers opprinnelige kronikk fra 2012 i New York Times  fikk tittelen " Is Algebra Necessary? ", noe som åpenbart provoserte mange. Titler settes som kjent ofte av avisredaksjonen, og Hacker skriver at han helst ville ha kalt kronikken " How Much Mathematics Is Too Much? " (Hacker 2016, s.8)

Hjemmeundervisning og fellesskolen: en mulig fredelig sameksistens?

De siste ukene har jeg i mange samtaler her og der opplevd å forsvare to grupper, som er antatt å være svært ulike: De som ønsker å beskytte fellesskolen, og de som ønsker å forsvare retten til hjemmeundervisning.  Virker dette selvmotsigende? I mitt hode fremstår dette nesten som det stikk motsatte, som en naturlig konsekvens av det som begynner å bli en temmelig lang og intrikat tankerekke. Jeg skal forsøke å gi en liten kortversjon her.  Men først, en påminnelse: Det finnes alltid mange gode og dårlige argumenter for alle sider av de fleste saker, og enhver ærlig samtaledeltaker har egentlig en slags plikt til å argumentere mot dårlige argumenter, også der hvor disse tilsynelatende støtter ens egen posisjon. Vi bør også sørge for at det er plass for gode argumenter selv der hvis disse støtter opp under posisjoner du kanskje ikke er helt enig i.  Kilde: digitaltmuseum.no Så til saken: Kan man forsvare fellesskolen og hjemmeundervisning på en og samme tid? Ja, så absolutt, vil jeg si.

Mer kunnskap, men også mer frilek

Er det bare meg, eller er det litt ny giv i den norske skoledebatten om dagen?  Det har i alle fall skjedd en vending i diskusjonen om læreplaner, takket være iherdig jobbing av engasjerte folk. De siste ukene har vi sett innlegg i Klassekampen og Aftenposten om behovet for mer kunnskap i skolen, og en vending bort fra den rent ferdighetsfokuserte læreplanen. Som Mari Skurdal skriver på lederplass i Klassekampen 1.november, det er på tide å gjøre som fjellvettreglene lenge har anbefalt oss: snu i tide.  Medier og partifolk har åpenbart notert seg hva det er som skjer, og det er endel bevegelser i kulissene. På den andre siden så er det ganske stille fra Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratets side, men det har jeg egentlig forståelse for. Det kommer nok.   Så langt alt vel. Jeg er helt med på denne vendingen tilbake mot et større fokus på kunnskap. For min egen del så var det nok Natalie Wexlers bok The Knowledge Gap (2019) som virkelig overbeviste meg (hør min prat med We