Å benytte tvang er kompliserte greier. I hvilke situasjoner bør vi benytte den? Og hvordan skal vi kommunisere tvangen, når vi først har bestemt oss for å benytte oss av den?
I et klassisk intervju med den slovenske filosofen Slavoj Zizek på Barry Nolans program Nitebeat fra tidlig 2000-tall, drøfter Zizek forskjellige former for tvang. Sett at du er forelder til et barn, og du vil at det skal besøke bestemor på søndagen. Man kan være den gammeldagse typen, "a good, old-fashioned, totalitarian father", som sier: "Du skal besøke bestemor på søndag, om du vil eller ikke!" Tvangen er ytre og direkte, man kan protestere, men ingen virkelig skade er skjedd. Opp mot dette setter Zizek "a tolerant, postmodern father", som sier: "Du vet hvor glad bestemor er i deg, men du må bare besøke henne hvis du selv virkelig har lyst til det."
Hans enkle poeng i denne sammenheng er at barn ikke er idioter, og de forstår godt at det finnes tvang også i dette andre alternativet. Tvangen er dessuten dobbel, for ikke bare må du besøke bestemor, men i tillegg må du like det. Dette er paradokset som følger med i mange former av tilsynelatende frihet og toleranse: Mange valg er mulige, men vi kommuniserer tydelig at det egentlig bare er et valg som er riktig.
Så hvorfor insisterer vi på denne slags typen valg, når dette medfører at vi øver stor tvang, og opptrer manipulativt i tillegg?
Alexander Meyer, i artikkelen "Tvang - skoleforskningens blinde felt" og i boken Det store skolespranget (omtalt her), har på klart vis påpekt hvordan tvang er et premiss i hvordan vi forstår skole. Det vil si, vi tar denne tvangen for gitt, uten at vi egentlig reflekterer rundt hva slags effekt denne tvangen har på elevenes læring. "Problemet er bare at man utvikler en type systemblindhet som gjør at man mister av syne påvirkningen skoletvangen har på elevene og deres læring og trivsel." (Meyer 2020, s.31) Etterhvert har skolen blitt mindre direkte i sin tvang, mindre disiplinær, og den har tilsynelatende blitt friere, med mindre dominerende lærerfigurer. Dette skjer samtidig som vi har fått høyere forventninger til skolen og mer fokus på læringsutbytte. "Læreren er på sett og vis blitt en formelt maktesløs figur i et maktfullt system" (Meyer 2020, s.50)
Meningsfulle og meningsløse aktiviteter
Noe av det paradoksale er at barn ofte opplever de tingene de selv har valgt som meningsfulle. Barn kan hate å være med i butikken, men om de selv har planlagt en middag så kan en tur til butikken plutselig bli kjempegøy. Et valg mellom to t-skjorter kan være mer enn nok valgfrihet for et lite barn som kler på seg, og opplevelsen av frihet er reell nok, om enn temmelig innskrenket.
Problemet er at valgene i skolen så ofte er liksomvalg: Du kan gjøre oppgaven på mange forskjellige måter, men du må lære noe om det som er på pensum. Akkurat som med besøket til bestemor så opplever elevene i disse situasjonene egentlig ikke å ha noe valg, selv om det presenteres som om de har det. Det er noe liksomvennlig og manipulativt i en slik måte og forholde seg til barn på, og det er liten tvil om at mange barn faktisk oppfatter dette.
Er tvang bare utålmodighet?
Reformpedagogikken og tvang
Avslutning
Tvang er en form for makt, og akkurat som med makt generelt, så kan det ikke være snakk om å avskaffe tvang fullstendig, men å benytte oss av den på best mulig måte. Å avskaffe tvang, eller makt, er en altfor uklar målsetning til at det kan lede til særlig kloke avgjørelser.
Det ville være uklokt å tro at man skal avvikle all tvang i skolen, men det betyr ikke at vi ikke bør tenke nøye gjennom den tvangen vi allerede utøver. Zizek har nok helt rett i at det noen ganger er bedre å være direkte tvingene, enn å manipulere barns følelser og late som om de er frie til å gjøre som de vil.
Her er noen tanker om blogging og sosiale media.
For en fullstendig oversikt over så å si alle bøker og artikler jeg har benyttet meg av i løpet av arbeidet med denne bloggen, klikk lenken under:
- Meyer, Alexander, (2018a), "Tvang - skoleforskningens blinde felt", Bedre Skole, 3/2018 (lenke)
- Meyer, Alexander, (2020), Det store skolespranget. For mer læring, mening, mestring og innsats, Universitetsforlaget