Hvis man funderer på hvordan fremtidens arbeids- og utdanningsliv kommer til å se ut, så er det interessant å se på det som er alternativer til dagens dominerende tilnærming.
I Norge så er dagens norm 13 år i skole, før man tar høyere utdanning, gjerne i fem år. Eventuelt tar man 14 års utdanning, med de to siste i lære, får fagbrev og er ute i jobb. Den nye fullføringsreformen inneholder mange fine tanker og tiltak, og er et steg i riktig retning, men jeg synes fortsatt den gir uttrykk for et noe snevert utdanningsfokus.
Det er noenlunde enighet om at dagens samfunn kan kalles et "kunnskapssamfunn." Dette betyr blant annet at vi antar mer utdanning er nødvendig for å lykkes i dagens og fremtidens arbeidsliv. For at land skal kunne hevde seg i den skarpe internasjonale konkurransen er det nødvendig med en velutdannet befolkning (for kritiske diskusjoner av disse tema, se tidligere blogginnlegg her, her og her, og for en annen blogg enn min egen, se feks denne).
Problemet med slike påstander er ikke at de er direkte usanne. Problemet er snarere at de er så vage at de kan brukes til å forsvare nesten hva som helst av politikk og ideer, så lenge man ordlegger seg i positive ordelag om verdien av utdanning. (For en interessant diskusjon av ideer om kunnskapssamfunnet, informasjonssamfunnet etc, se Vogt 2017).
I denne teksten vil jeg bare kort ta for meg et spørsmål: Finnes det andre veier inn i arbeidslivet, som ikke nødvendigvis leder via de vanlige lange utdanningsløp forut for arbeidslivet? Hvis det gjør det, hvorfor benytter vi oss ikke mer av dem, særlig for de elever som mistrives på skolen. Hva slags veier bør finnes? For litt av problemet med dagens skoletenking er at den ikke helt tar hensyn til hvordan skolen føles for elevene som er der: Vi snakker mer og mer om skolen som eneste veien til voksenlivet, som veien til en god, trygg og meningsfull jobb. Da er det ikke rart at elever som gjør det dårlig og/eller mistrives på skolen blir bekymret over egen fremtid. Og denne bekymringen oppstår uten av de nødvendigvis besitter den nødvendige selvdisiplin og/eller selvinnsikt til å bare dra seg selv opp etter håret og forbedre egne skoleprestasjoner. For endel elever føles skolen mest som en ond sirkel, hvor man setter egen fremtid i fare ved å ikke jobbe hardere med disse skolefagene som føles meningsløse, men som alle forteller en at er kjempeviktige. Hvis skolen er så viktig, hvorfor er mye av den da så ubeskrivelig kjedelig?
Folk som jobber med ungdom vet at mange ungdommer tenker slik. Det er ikke en tanke de har tenkt ut selv, dette er ideer og forventninger som er i lufta rundt oss. De elever som er trygge nok på seg selv til å ikke la seg dominere av disse forventningene er heldige, men de er nok ikke så mange, og en slik avslappet holdning kommer nok heller ikke fra et valg man har tatt helt bevisst. Det er ikke fordi man har bestemt seg å ikke bekymre seg at man ikke bekymrer seg.
Før i tiden - men ikke tenk på dette som de gode gamle dager - fantes det flere muligheter for ungdommen. Man kunne ta seg en jobb tidlig i tenårene, noen dro til sjøs. En ganske vanlig vei inn i arbeidslivet var å gå rett inn i arbeidslivet. Det var selvsagt fordeler og ulemper med en slik tilnærming, men den lot i alle fall ungdommen få arbeidserfaringer tidlig, som innebar ansvar og reell forståelse av arbeidslivet. I dag skal man med langt mindre erfaring velge jobb, og tilegne seg de ferdighetene som trengs, uten at man nødvendigvis vet hvordan denne jobben fungerer i praksis. For å hjelpe ungdommen med dette er det stadig mer rådgivning i ungdomsskolen og videregående.
Paul Klee, The Virtue Wagon. Kilde: Wikimedia Commons |
Neste gang du henger sammen og venner og bekjente, still dem dette spørsmålet: Hvis du hadde tatt høyere utdanning, ville du idag ha foretrukket å tatt denne et par år senere, mens du var litt mer moden (og ofte litt mer motivert), og kanskje heller ha jobbet et par år først? For min egen del opplever jeg at de fleste svarer: ja, det hadde egentlig vært ålreit.
Slik som det er nå dyttes vi alle videre i utdanningsløpet, uten at vi helt får summet oss. For mange er det viktig å få unna utdanningen og komme i arbeid. Greit nok det. Men for alle som kommer skolelei ut av videregående, klarer man nødvendigvis å tenke klart om hva det er man har lyst til å studere? Og hvorfor føler flere og flere at de må studere?
Tenk om mange av oss i stedet kunne begynne å arbeide, etter ungdomsskolen eller videregående, og tilegne seg endel erfaringer på arbeidsplassen? Hvis både arbeidsgivere og utdanningssystemet var innstilt på å tilby mer utdanning etterhvert, ville man kunne videreutdanne seg og tilegne seg de ferdigheter som man eventuelt ikke klarer å lære på jobben. Men hvis man faktisk klarer å lære seg disse ferdighetene på jobben, uten å gå innom noen formell utdanning, så er vel også det like greit, og supert for den som klarer det?
Gladnyheter
Avslutning
-----------------------------
Her er noen tanker om blogging og sosiale media.
Du kan også få nye innlegg fra bloggen sendt direkte til deg på epost:
Trykk abonner øverst i høyre hjørnet.
Litteraturliste
- Hacker, Andrew, (2016), The Math Myth: And Other STEM Delusions, The Free Press
- Prat, Chantel S.; Madhyastha, Tara M.; Mottarella, Malayka J.; Kuo, Chu-Hsuan, (2020), "Relating Natural Language Aptitude to Individual Differences in Learning Programming Languages", Scientific Reports, vol.10, artikkel nr: 3817 (2020) (lenke, omtale)
- Pulkkinen, Levi, (2021), "Facing a white-collar worker shortage, American companies seek a blue-collar solution", The Hechinger Report, 2.juli 2021 (lenke)
- Rose, Todd, The End of Average: How We Succeed in a World That Values Sameness, HarperOne, 2015, Kindle Edition
- Sanches, Olivia (2021), "Business partnerships with community colleges help funnel workers into better jobs", The Hechinger Report, 2.juli 2021 (lenke)
- Schaanning, Espen (2015), "Hvis skolematematikken ikke fantes", Arr, Nr.4 2015 (lenke)
- Taras, Vasyl; Shah, Grishma; Gunkel, Marjaana; Tavoletti, Ernesto, (2020) "Graduates of Elite Universities Get Paid More. Do They Perform Better?", Harvard Business Review, 4.september 2020 (lenke)
- Vogt, Kristoffer Chelsom (2017), "The post-industrial society: from utopia to ideology", Work, employment and society, 2016, Vol. 30(2) ss.366–376